Najnowsza historia Fiata w Polsce ma 25 lat

W dniu 28 maja 1992 roku, zawarto umowę pomiędzy Skarbem Państwa RP, Fabryką Samochodów Małolitrażowych S.A. (FSM) i Fiatem Auto S.p.A, w wyniku której 16 października 1992 roku powstały trzy włosko-polskie spółki akcyjne: FCA Poland, Magneti Marelli Poland i Teksid Poland.

Po 25 latach FCA Poland jest liderem w produkcji samochodów w Polsce i jedną z bardziej innowacyjnych i najbardziej istotnych dla polskiej gospodarki firm.

Historia Fiata w Polsce obfituje w wiele znaczących wydarzeń. Rok 1921 – w Warszawie położono kamień węgielny pod budowę pierwszej poza granicami Włoch fabryki Fiata. Od tego momentu datuje się obecność włoskiej marki w Polsce. 71 lat później, w maju 1992 roku nastąpił przełomowy moment, który rozpoczął historię jednej z największych w Polsce inwestycji z udziałem kapitału zagranicznego: zawarto umowę pomiędzy Skarbem Państwa RP, Fabryką Samochodów Małolitrażowych S.A. (FSM) i Fiatem Auto S.p.A. o zawiązaniu na bazie przejętego kompleksu przemysłowego FSM, trzech włosko-polskich spółek akcyjnych: Fiat Auto Poland, Magneti Marelli Poland i Teksid Poland, działających w sektorach samochodowym, komponentów samochodowych i odlewniczym.

Od chwili utworzenia, spółka Fiat Auto Poland kontynuowała, rozpoczętą jeszcze w 1973 r. w bielskim FSM, produkcję modelu Fiat 126p, dokonując w latach dziewięćdziesiątych restylingu auta. Równolegle w tyskim zakładzie produkowano także Cinquecento. Ostatni, żółty Fiat 126p „Maluch Happy End” o numerze 3.318.674 opuścił linię produkcyjną bielskiej fabryki w dniu 22 września 2000 roku. Historia produkcji malucha to 27 lat sukcesów i wielu barwnych rekordów.

Lata 2003-2008 to okres najważniejszych inwestycji Fiata w Tychach – zakład otrzymał super nowoczesne, najwyższej, światowej klasy wyposażenie linii produkcyjnych. Powstała nowa lakiernia wodorozcieńczalna i nowa hala montażu samochodów oraz rozbudowuje się potencjał produkcyjny spawalni.

Z biegiem lat Fiat w Bielsku-Białej i Tychach rozszerzał gamę pojazdów wytwarzanych w swoich polskich fabrykach, uruchamiając produkcję samochodów Uno oraz należące do rodziny world car modele Siena i Palio Weekend. Na początku 1998 roku zadebiutował następca Cinquecento – Fiat Seicento, produkowany wyłącznie w Polsce i eksportowany na rynki europejskie. We wrześniu 2003 roku spółka wprowadziła na rynek Fiata Pandę, który otrzymał prestiżowy tytuł Car of The Year 2004, jako pierwszy samochód z segmentu A w historii tego konkursu. Rok  2007 i  kolejna nowa, znacząca  inwestycja Fiata w Polsce – uruchomienie produkcji nowego Fiata 500, który jako drugi samochód produkowany przez Fiat Auto Poland, zdobył tytuł Car of the Year 2008. W kolejnym  roku  na tyskich liniach produkcyjnych pojawił się Abarth 500, także w wersji cabrio. Rok 2008 przynosi także ważne wydarzenie w europejskiej motoryzacji – w tyskim zakładzie Fiata Ford lokuje na wyłączność produkcję nowego Forda KA. W maju 2011 roku z linii produkcyjnych Fiat Auto Poland zaczynają zjeżdżać Nowe Lancie Ypsilon. To czwarty nowy model, którego seryjna produkcja została uruchomiona przez Fiat Auto Poland w ciągu pięciu lat!

Podczas ćwierćwiecza działalności firma wyprodukowała w Polsce 8 mln.  samochodów, z czego wyeksportowała 6 mln 600 tys. sztuk. W ciągu 25 lat swojej działalności Fiat zainwestował w Polsce 11,2 miliardów złotych.

FCA Poland w liczbach (październik 1992 – kwiecień 2017):

Model Egz.
Fiat Panda 2 168 490
Fiat 600 1 328 973
Fiat Cinquecento 1 102 684
Fiat 126p 375 436
Fiat Punto 57 022
Fiat Siena 50 152
Fiat Palio Weekend 34 137
Fiat Brava 19 124
Fiat Bravo 3 840
Fiat Ducato 2 893
Fiat Merea 2 845
Fiat Uno 188 185
Ford Ka 514 288
Lancia Ypsilon 361 532
Fiat 500 1 788 777

 

Czytaj więcej/ źródło: TUTAJ

Post Author: ola