W dniu 28 maja 1992 roku, zawarto umowę pomiędzy Skarbem Państwa RP, Fabryką Samochodów Małolitrażowych S.A. (FSM) i Fiatem Auto S.p.A, w wyniku której 16 października 1992 roku powstały trzy włosko-polskie spółki akcyjne: FCA Poland, Magneti Marelli Poland i Teksid Poland.
Po 25 latach FCA Poland jest liderem w produkcji samochodów w Polsce i jedną z bardziej innowacyjnych i najbardziej istotnych dla polskiej gospodarki firm.
Historia Fiata w Polsce obfituje w wiele znaczących wydarzeń. Rok 1921 – w Warszawie położono kamień węgielny pod budowę pierwszej poza granicami Włoch fabryki Fiata. Od tego momentu datuje się obecność włoskiej marki w Polsce. 71 lat później, w maju 1992 roku nastąpił przełomowy moment, który rozpoczął historię jednej z największych w Polsce inwestycji z udziałem kapitału zagranicznego: zawarto umowę pomiędzy Skarbem Państwa RP, Fabryką Samochodów Małolitrażowych S.A. (FSM) i Fiatem Auto S.p.A. o zawiązaniu na bazie przejętego kompleksu przemysłowego FSM, trzech włosko-polskich spółek akcyjnych: Fiat Auto Poland, Magneti Marelli Poland i Teksid Poland, działających w sektorach samochodowym, komponentów samochodowych i odlewniczym.
Od chwili utworzenia, spółka Fiat Auto Poland kontynuowała, rozpoczętą jeszcze w 1973 r. w bielskim FSM, produkcję modelu Fiat 126p, dokonując w latach dziewięćdziesiątych restylingu auta. Równolegle w tyskim zakładzie produkowano także Cinquecento. Ostatni, żółty Fiat 126p „Maluch Happy End” o numerze 3.318.674 opuścił linię produkcyjną bielskiej fabryki w dniu 22 września 2000 roku. Historia produkcji malucha to 27 lat sukcesów i wielu barwnych rekordów.
Lata 2003-2008 to okres najważniejszych inwestycji Fiata w Tychach – zakład otrzymał super nowoczesne, najwyższej, światowej klasy wyposażenie linii produkcyjnych. Powstała nowa lakiernia wodorozcieńczalna i nowa hala montażu samochodów oraz rozbudowuje się potencjał produkcyjny spawalni.
Z biegiem lat Fiat w Bielsku-Białej i Tychach rozszerzał gamę pojazdów wytwarzanych w swoich polskich fabrykach, uruchamiając produkcję samochodów Uno oraz należące do rodziny world car modele Siena i Palio Weekend. Na początku 1998 roku zadebiutował następca Cinquecento – Fiat Seicento, produkowany wyłącznie w Polsce i eksportowany na rynki europejskie. We wrześniu 2003 roku spółka wprowadziła na rynek Fiata Pandę, który otrzymał prestiżowy tytuł Car of The Year 2004, jako pierwszy samochód z segmentu A w historii tego konkursu. Rok 2007 i kolejna nowa, znacząca inwestycja Fiata w Polsce – uruchomienie produkcji nowego Fiata 500, który jako drugi samochód produkowany przez Fiat Auto Poland, zdobył tytuł Car of the Year 2008. W kolejnym roku na tyskich liniach produkcyjnych pojawił się Abarth 500, także w wersji cabrio. Rok 2008 przynosi także ważne wydarzenie w europejskiej motoryzacji – w tyskim zakładzie Fiata Ford lokuje na wyłączność produkcję nowego Forda KA. W maju 2011 roku z linii produkcyjnych Fiat Auto Poland zaczynają zjeżdżać Nowe Lancie Ypsilon. To czwarty nowy model, którego seryjna produkcja została uruchomiona przez Fiat Auto Poland w ciągu pięciu lat!
Podczas ćwierćwiecza działalności firma wyprodukowała w Polsce 8 mln. samochodów, z czego wyeksportowała 6 mln 600 tys. sztuk. W ciągu 25 lat swojej działalności Fiat zainwestował w Polsce 11,2 miliardów złotych.
FCA Poland w liczbach (październik 1992 – kwiecień 2017):
Model | Egz. |
Fiat Panda | 2 168 490 |
Fiat 600 | 1 328 973 |
Fiat Cinquecento | 1 102 684 |
Fiat 126p | 375 436 |
Fiat Punto | 57 022 |
Fiat Siena | 50 152 |
Fiat Palio Weekend | 34 137 |
Fiat Brava | 19 124 |
Fiat Bravo | 3 840 |
Fiat Ducato | 2 893 |
Fiat Merea | 2 845 |
Fiat Uno | 188 185 |
Ford Ka | 514 288 |
Lancia Ypsilon | 361 532 |
Fiat 500 | 1 788 777 |
Czytaj więcej/ źródło: TUTAJ